sunnuntai 13. helmikuuta 2011

Klik, klik - halpa lento halpalentoyhtiöstä ja itse valutettua pehmistä

Ajatukseni alkoivat askarrella halpalentoyhtiöiden ja  itsepalvelun parissa luettuani artikkelin  "Ilmojen tylyttäjä" (HS 13.2.2011).
Tässä yksi lause suoraan artikkelista:
"Ryanairin salaisuus on sen pelkistetyssä palvelukonseptissa: ota tai jätä, me emme mielistele. Siinä se muistuttaa Ikeaa tai suomalaisia muutama vuosi sitten kovasti kiihdyttänyttä Lidliä".

Itse pidän kaikkien näiden yritysten luomaa kilpailutilannetta kuluttajan kannalta hyvänä, kunhan en päästä ajatuksiin mukaan näkemyksiä kestävästä kehityksestä ja "Itämeren tilasta" (joka omassa kielessäni  tarkoittaa aina laajemmin koko maapallon tilaa ja tulevaisuutta).



Työssäni kansainvälisessä, ruotsalaisomisteisessa konsernissa liikematkat tehtiin aina sopimuslentoyhtiön koneilla. Lentoyhtiö oli, tottakai, ruotsalainen. Liikematkoilla harvemmin käyneet kauhistelivat lippujen hintoja ja lähettivät minulle meilillä esimerkkiä: "Olisit saanut xxx euroa halvemmalla liput täältä ..."
Totta se olikin. Mutta, se iso mutta: 
Oliko kiireinen liikematkaaja valmis tekemään kaiken toiminnan matkan varaamisen jälkeen itse? Laskiko matkaaja verot ja matkatavaramaksut lipun hintaan? Oliko matkaajalla aikaa lentää vähän syrjemmälle ja matkata sieltä itsenäisesti kokouspaikalle? Oliko matkaajalla aikaa odotella, jos kone jommassa kummassa (tai molemmissa) päissä olisi myöhässä? Oliko matkaajan aikatauluun varattu minuutit pelkästään koneesta tuloterminaaliin siirtymiselle? Alkaako kokous ilman matkaajaa, vai odotellaanko häntä? Ehtiikö halpisyhtiön koneella toisen yhtiön jatkolennolle? Mahtuuko matkaaja halpisyhtiön koneen penkkiin (tälläistäkin tapahtui, uskokaa)? Jos kokous peruuntuu tai kokouksen ajankohta muuttuu (jota tapahtui, uskokaa), saammeko rahat takaisin? Tätä rataa kulkivat perusteluni vuosi toisensa jälkeen.
                                       
On kuitenkin loistavaa, että vapaa-ajan matkaaja pääsee edullisesti lentoon! On vain tiedettävä kaikki asiat, jotka vaikuttavat lipun lopulliseen hintaan ja matkustusmukavuuteen. Lisätään verot, mahdolliset matkatavarakustannukset, "hyvän penkin" - lisämaksu, kulkeminen kaukaisemmalta kentältä lopulliseen kohteeseen, epämukavat lentoajat, matkaamiseen varattava varoaika myöhästymisien varalta...


Lähtökiihdytys

Monta onnellista matkakertomusta olen kuullut "halpismatkustajilta". Pienet epäkohdat eivät tunnu epäkohdilta, kun niihin on osannut etukäteen varautua. Usein koneetkin ovat nykyisin suuremmilta yhtiöiltä vuokrattuja, tuttuja konetyyppejä. Matkustaminen on kyllä ihanaa! http://kisa.matkapaikka.fi/shoppailijat 

Artikkeli palautti mieleeni myös eilisiä ajatuksiani.
Olin pitkästä aikaa Ikeassa. Nuoren seuralaiseni kanssa kehkeytyi siellä vilkas keskustelu - hänen mielestään nerokkaasta - Ikean palvelukonseptista. En minä sitä kiistä. Mielelläni soisin, että olisin sellaisen itse aikanaan keksinyt.
Ostosten jälkeen pehmistä tilatessani sain mukaani tyhjän vohvelitötterön. Minut ohjattiin itsepalvelu-pehmiskoneen ääreen: "Paina tästä". Sain edullisen pehmikseni. Hyvältähän se maistui, eikä sen tursottaminen nyt kovin suuri vaiva ollut...
Nuori seuralaiseni oli otettu: "Tää on tosi hyvä idea, jää hyvä maku suuhun asioimisesta, eikä maksa paljon".
Hän keksi kyllä asian ytimen.
Mutta olemmeko valmiit tekemään kaikki itse, hinnalla millä hyvänsä?

Mitä mieltä itse olet itsepursotetuista pehmiksistä tai "halpislentoyhtiöistä"? Kaipaatko palvelua?
Kommentoi ja kerro meille tarinoita myös siitä, miten "halpismatkasi" ovat onnistuneet, mistä olet joutunut tinkimään ja mitä olet saanut tilalle?

Klikkaa myös tänne  http://kisa.matkapaikka.fi/shoppailijatja tutustu paketoituun matkaan.
Ovatko ne kokonaan yllätyksettömiä?

Aurinkoista, helmipakkasten viilentämää sunnuntaita! Outi

Pimenevää ilta Torontossa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti